Madmoiselle Gabrielle Coco Chanel
1883 – 1971
Elemzésem témáját egy olyan, már nem élő híresség adta, akinek hatása meghatározó a XX. század divatjára, de egyben korszellemére, gondolkodására, társadalmi folyamataira is
Gabrielle „Coco” Chanel, 46 évvel halála után is, az elegancia, a modern és szabad nő szimbóluma. Az általa épített birodalom virágzik és a múlt század után jelen korunkban is stabilan képviseli az egykor útjára indult Chanel-értékeket: stílus, elegancia, letisztultság, felszabadultság, dinamizmus és kitartás.
A tevékenysége lezárt egy korszakot és egy újat indított útjára. Nemcsak divatot akart teremteni, hanem stílust, gondolatokat, érzéseket kívánt közvetíteni.
„A Chanel-stílus fogalom, amely most már a kollektív tudat része. […] Globalizáció volt ez, még a globalizáció előtt.” 1 (Karl Lagerfeld)
Coco Chanel nevével többször találkoztam életem folyamán
- Mivel gyermekkoromban kapcsolatba kerültem a francia kultúrával, így először a francia divat témaköre kapcsán hallottam Chanel-ről. A márka nevének megjegyzésén túl semmi többet nem jelentett akkor számomra. Jó néhány évvel később olvastam szemelvényeket az életéből, aztán a kedvenc parfümöm üvegén köszönt vissza. Majd filmeket láttam egyes életszakaszairól és néhány évvel ezelőtt egy önéletrajzi könyv is a kezembe került.
- Lépésről lépésre, mindig egy kicsivel több tárult fel előttem az életéből. Bizonyos időszakainak történései, elsősorban a gyerekkori, majd a fiatal felnőttkori érzelmi krízisei, a lendülete és az elhivatottsága különösen meg tudott érinteni. Tűz energiáihoz, a függetlenség és a szabadság fontosságához, az egyszerűség és a luxus ötvözéséhez, az újrakezdő erejéhez, valamint stílusában a férfias és a nőies elemek kombinációjához könnyen tudtam kapcsolódni. Láthatóvá vált számomra, hogy születési adottságai egy olyan életív lehetőségét hordozták, mellyel egy személyiség nagy fejlődési utat járhat be és komoly hatással lehet korára és az azt követő időszakokra is.
- Mindemellett biztos vagyok abban, hogy karaktere és életsorsa tanulsággal szolgálhat mások számára és elemzése számomra is hordoz leckéket és szembesüléseket, valamint hozzájárulhat az önismereti folyamataimhoz is.
- Amikor személye először eszembe jutott az asztrológiai dolgozatom kapcsán, kezembe vettem az említett önéletrajzi könyvet és véletlen fellapozásakor egy olyan lezáró bekezdésen akadt meg elsőként a szemem, ahol csillagjegye is említésre kerül:
„Svájcban, a lausanne-i temetőben helyezték végső nyugalomra. Márvány fejfáját csillagjegye és szerencseszáma emlékére öt oroszlánfej őrzi. Nem volt még egy divattervező, aki ilyen mély nyomot hagyott volna a divatvilágban és az emberek fantáziájában.”2
- Ezek a benyomásaim győztek meg arról, hogy életútjának helye van egy asztrológiai dolgozatban is.
Életrajzi elemek
Coco Chanel Gabrielle Chanel néven született 1883. augusztus 19-én a Loire-vidéken fekvő városka, Saumur szegényházában. Édesanyja, Jeanne Devolle varró- és mosónő, édesapja, a vándorkereskedő Albert Chanel. Kapcsolatukból hat gyermek született, melyek közül a sorban Gabrielle volt a második, az alig 1 évvel idősebb nővére, Julie-Berthe után. A kis Gabrielle után született Antoinette, majd három fiú következett, Alphonse, Lucien és Augustin. Közülük a legfiatalabb, Augustin, még csecsemőkorában meghalt. Szegény és nyomasztó körülmények között éltek, az apja életmódja miatt sokat költöztek, de az apa még így is rendszeresen volt távol. Emellett ivott, és a kevés befolyó pénzüket is zömében sikertelen üzletekbe fektette. 1895-ben anyja beteg lett és tuberkulózisban meghalt.
Az alig 12 éves Gabrielle lánytestvéreivel a ciszterciek által működtetett aubazine-i árvaházba került, a fiúkat pedig az apa parasztgazdákhoz adta. A lányok a zárdában szigorú rend szerint nevelkedtek, apjukat pedig soha többé nem látták. Gabrielle ennek hatására idealizált képet alakít ki apjáról. Sokáig reménytelenül várja vissza, álmokat sző. Majd hosszú éveken át mindenkinek azt meséli, hogy édesapja Amerikába ment és ott lett sikeres.
A Chanel lány 18 éves korában Moulins-be kerül, egy katolikus leányotthonba, ahol varrást tanul. Majd a Maison Grampayre-nél varrónőként munkába áll. Apja nővérének lányával, Adrienne-nel él és dolgozik, akivel a varráson kívül énekléssel is kerestek pénzt. Egy helyi bárban, a La Rotonde-ban léptek fel rendszeresen, ami a városban állomásozó lovas katonák törzshelyenként volt ismert. A lányok népszerűvé váltak a férfiak körében. Gabrielle hangja nem volt ugyan kimagasló, de egy dallal mindig sikert aratott: „Qui qu’a vu Coco dans l’Trocadéro?” (Ki látta Coco-t a Trocadéro-n?). Innen származik a Coco becenév is, amiről azonban hosszú évekig sokaknak azt mesélte, hogy édesapja szólította így.
A varrónői munkájukat elveszítették a lányok, mikor kiderült, hogy egy bárban énekelnek. Így Coco Vichy-be indult szerencsét próbálni. Itt azonban nem volt népszerű az énekléssel. Végül egy gyógyvizes kútnál kellett munkát vállalnia, hogy csekélyke pénzhez tudjon jutni.
A nyomasztóan szegény körülmények közül Étienne Balsan, a La Rotonde-ban megismert, gazdag családból származó lovastiszt vitte vissza Moulins-ba. Majd a fiatal Coco – 22 évesen – Balsan kastélyába költözött Compiegne közelébe
Étienne jó barát volt ugyan és viszony kezdődött köztük, de nem jelentett igazi szerelmet Coco számára. A férfi egy gazdag textilgyáros család sarjaként imádta a lovakat, így a lóversenyek és a lótenyésztés körül forgott az életük. Coco lovagolni tanult és számára eddig ismeretlen jómódba és társasági életbe nyert bepillantást. Balsan nem vállalta fel teljesen a környezete előtt és minden jel szerint az alkotó tevékenység is hiányzott Gabrielle-nek. Időnként Étienne ingeit és zakóit hordta, átszabta őket. És a kor szellemétől idegen, maga által tervezett és készített egyszerű kalapokban jelent meg a lóversenyeken.
Ilyen körülmények között érkezett 1908-ban látogatóba Balsan egyik barátja Arthur Capel. Az angol szénbányaörökös és lovaspóló játékos, akit barátai csak „Boy”-nak szólítottak. A férfi azonnal rabul ejtette Coco-t. Bár valószínűleg ekkor még nem lettek szeretők, e találkozás élete szerelmének a kezdetét jelentette.
„Hiába lehetett Boynak száz hódítása, és én bizonyára az utolsó voltam a hosszú listáján, mégis, ahogy mondani szokás, ez a találkozás elkerülhetetlen volt. Egymásnak teremtett minket a sors. Így hát nem aggódtam többé, hogy nem vagyok neki elég szép, és azon sem tépelődtem, hogy egyelőre nem folytatja velem a bensőséges kapcsolatát, mert tudtam, hogy idővel úgyis megteszi. Mert így kellett lennie. Csak egy dolgom volt: szabaddá tenni magam.” 3
Balsan észrevette a lányon a változást és Boy vonzódása is egyértelmű volt számára
Igazán mélyen nem haragudott meg egyikükre sem, sőt támogatta, hogy Coco kalapüzletet nyisson párizsi legénylakásában. Így a Chanel lány Boy kíséretében 1909-ben elhagyta a Royallieu kastélyt és Párizsba költözött. A kis kalapüzlet sikereket ért el, de Coco-nak tőkére volt szüksége, melyet Boy Capel biztosított. Sikeres évek következtek: a Rue Cambon 21. szám alatt, Párizs elegáns környékén megnyílik az első „Chanel Modes” üzlet. 1913-ban Deauville-ben, majd rá két évre Biarritz-ben nyit további boltokat. 1918-ban pedig már a Rue Cambon 31. szám alatt (ma is a Chanel birodalom székhelye) megszületik a már szélesebb kínálatot, kalapokat, ruhákat és ékszereket felvonultató Chanel üzlet.
A világháború nehézségei ellenére Coco forgalma stabil és növekvő volt, a Boy által nyújtott kölcsönt is ki tudta termelni. A Chanel név egyre ismertebb és keresettebb lett az elegáns körökben is. Jó anyagi helyzettel bírt. Az időközben öngyilkosságot elkövető nővére fiának (André) neveltetését és oktatását is fel tudja vállalni. A Boy által javasolt legjobb angol intézetbe íratja.
Capelt ugyan az I. világháború idején besorozták, de kapcsolatuk Coco-val mindvégig töretlen maradt egészen 1918-ig. Amikor Boy bejelenti, hogy családi elvárásainak megfelelve, eljegyzett egy angol arisztokrata hölgyet. Hisz Coco-t származása miatt nem választhatta feleségül.
Coco összetört és megpróbálta a férfit kitörölni az életéből
„Ez lesz az utolsó alkalom, hogy sírok miatta, mondogattam magamnak. A legutolsó alkalom, hogy egy férfi csalódást okozzon nekem. Akkor megfogadtam, hogy ezt, amíg élek soha többé nem hagyom. Képtelen voltam aludni. És ami meglepett, sírni sem tudtam. Nem volt elég könnyem ahhoz, hogy megtöltse azt az űrt, ami akkor támadt bennem.” 4
Néhány hónapra meg is tette, de aztán Boy újra visszatért. Igaz, nem hosszú időre, hisz 1919. december 21-én este autóbaleset érte. Felesége családjától, a francia Riviéráról indult vissza Párizsba, hogy Coco-val töltse a karácsonyt. Autója felborult és a lángok között életét vesztette. Coco számára töréspontot, nem kevés krízissel tarkított élete talán legnagyobb traumáját jelentette ez az esemény. Élete szerelmét veszítette el végleg.
„Vagy meghalok, vagy befejezem, amit együtt kezdtünk el.”5 – így fogalmazott és tényleg rendületlen erővel vetette magát a Chanel birodalom építésébe.
Kitartó és szívós munkatempóját illetően talán még szigorúbb volt ebben az időszakban. A következő hónapokban a társasági életből is kivonta magát. Szíve azonban vérzett és közben keményedett.
Végül majd egy év után Misia Sert, az orosz származású későbbi bizalmas barátnő unszolására változtatott zárkózottságán
Misia a párizsi művészvilág állandó szereplője, számtalan híres festmény ihletője volt és harmadik férje a spanyol José-Maria Sert festő lett. Misia és a hozzá tartozó művészkör azonban a morfinnal is megismertette Gabrielle-t. Coco komoly alvásgondokkal küzdött. Boy halála óta, félt a sötétségtől és az éjszakától, már-már a kimerülés határáig jutott. Misia az alvásproblémák enyhítésére kis kék cseppekkel látta el. Idővel aztán függőség alakult ki Coco és a cseppek között. Jó ideig nehéz helyzetekben, illetve elalváshoz rendszeresen a fecskendői után nyúlt.
Az 1920-as években Coco a friss Sert házaspárral Velencébe látogatott. Olaszország elbűvölte és újabb inspirációkat szerzett ruhaterveihez. Bár Boy tragédiája után szíve már mindörökre zárva maradt, újra férfi jelent meg az életében. Viszonyt kezdett Dmitrij Pavlovics orosz herceggel, II. Miklós cár unokatestvérével. Neki köszönhetően ismerkedett meg Ernest Beaux-val, a cári család parfümkészítőjével, akit parfümvariációk kikeverésével bízott meg. A főzetek közül Coco az ötödik illatba beleszeretett. Így szerencseszámát választva piacra dobta a N⁰ 5 névre hallgató parfümöt, mely óriási világsikert aratott és a modern nő védjegyévé vált. Vállalkozása azonban nem tudta kiszolgálni az óriási keresletet. Így a parfüm gyártására üzletet kötött és részvénytársaságot alapított a Wertheimer testvérekkel.
Már ekkorra hatalmas vagyon birtokosa lett, neve ismert és elismert volt, híres előadások, balettek jelmez tervezésével is foglalkozott
A művészvilág akkori nagynevű szereplői, Picasso, Cocteau, Gyagilev, Sztravinszkij a baráti köréhez tartoztak. Sokan azonban továbbra is felkapaszkodott vidéki lánynak tartották. Pedig számos híres művész mecénásaként és anyagi támogatójaként tarthatták számon. Szerelmi életének szereplői mindvégig jómódú, ismert vagy arisztokrata körökből kerültek ki, akik mind hozzájárultak kollekciói ihletéséhez. Barátságból szerelemmé fejlődött Reverdy költővel való kapcsolata.
Támogatta Sztranivszkij családját, a zeneszerző hamarosan szerelmet vallott neki. Majd Westminster hercege, Bendor ostromolta és végül több évig tartó viszony lett az ostromlásból. Az angol felsőbb körök is megnyíltak ezáltal Coco előtt, még Churchill-lel is jó személyes kapcsolatot ápolt. Többször felmerül Coco és Bendor házasságának gondolata, de a herceg végül egy angol, szintén arisztokrata származású hölggyel házasodott össze. Így Coco továbbra is Madmoiselle maradt.
Időközben újabb forradalmi újítást hozott a divatvilágba
Az addig túldíszített, elegáns estélyi ruhák ellenpólusaként bemutatta a „kis fekete ruhát”. Így az addig csak a szolgák és a gyász színeként ismert feketét az elegáns megjelenés védjegyévé tette.
Az angol viszony után pár évvel az ismert karikatúristával és jelmeztervezővel, Paul Iribe-bel kezd kapcsolatot. Aki a harmincas években erősödő politikai irányzathoz közel álló, szélsőséges jobboldali lapot működtetett. Iribe-Bel való kapcsolata már-már a házasságig jut. Az 52 éves férfi 1935-ben, Coco dél-franciaországi házában váratlanul szívrohamot kap és meghal. Coco-t a férfi elvesztésén túl sokkolja a korának és az elmúlásnak a ténye és az is, hogy újra egyedül maradt.
Hamarosan kitör a II. világháború és 1939 őszén bezárja üzletét
Úgy ítéli meg, hogy ez a kor nem kedvez a divatnak, csak a parfüm és az ékszerek forgalmazását hagyja meg. A németek bevonulása idején elhagyja Párizst, unokaöccse családjához megy délre. Majd visszatér a francia fővárosba azzal a fő szándékkal, hogy kiderítse, unokaöccsét hová vezényelték.
A korábbi bérelt lakosztálya helyszínét, a Ritz szállót keresi fel, amely akkortájt a náci felső kör színhelye volt. Itt találkozik Hans Günther von Dincklage báróval. Spatz néven náci tisztként szolgált és nagy valószínűséggel a titkosszolgálat egyik meghatározó tagja volt. Botrányt kavaró viszonyának köszönhetően a háború után Coco-t háborús bűnökkel vádolják, így Svájcba, Lausanne-ba emigrál. Itt él egészen 1954-ig.
71. évében újabb kollekcióval visszatér Párizsba. Február 5-én vonultatja fel újabb műveit, melyekkel elsősorban az amerikai közönséget hódítja meg. Megöregedett, de a ruhákat maga tervezte és szabta, sok ötlettel és energiával telve. Hátralévő éveiben keményen dolgozott, további kollekciókat mutatott be. Még életében musical-t készítettek róla, ikonná vált. A Ritz-ben bérelt lakosztályában élt, szerelme és szeretői után barátai többségét is eltemette.
- január 10-én este érte a halál. Vasárnap hunyt el, azon a napon, melyet sosem szeretett, hisz nem tölthette munkával. A szobalány szerint utolsó szavai ezek voltak: „Ilyen a halál.” 6
Karakter- és életsors elemzés a radix alapján
Augusztus 19-ei születés kapcsán Gabrielle Chanel Oroszlán napjeggyel rendelkezett. Születési ábrája számos olyan további elemet hordoz, mely személyiségét színessé és sokoldalúvá tette. Valamint életútját számos lehetőséggel és megoldandó feladattal tarkította.
- Összbenyomásként képletkontúrja a pozitív, kiáradó, aktív elemek hangsúlyát mutatja. Évszakok közül, alapvetően nyár-típusú karakter. A külvilágra koncentrál és szereti az életet, de nyugodtabb már, mint a természet éledését hozó tavasz-típus. Bolygói nagy része a III. kvadránsban helyezkedik el. Ennek megfelelően hitelesen mutatja, hogy alapvetően kapcsolatai uralják és irányítják az életét, és itt is visszaköszön a külvilág felé fordulás.
- Ugyancsak ezzel áll harmóniában, hogy a születési képlet nyugati oldala a domináns (10 pont, a keleti oldal 2 pontjával szemben). Ennek megfelelően fontos számára a külvilághoz való kapcsolódás. Azok hozadékai és életének fókusza mindig az emberi kapcsolatai felé irányul.
- A térfelek dominanciáját tekintve egyenlő eloszlást találunk a nappali (déli-felső), valamint az éjszakai (északi-alsó) területek között. Itt már megjelenik, hogy az extrovertáltság, a „valakivé válni” hajtóerő mellett a személyiségnek jelen van egy visszahúzódóbb, befelé fordulóbb része is. Még ha a külvilág számára nem is a leglátványosabban, de a személyiségnek szüksége van a védett biztonságos közegre és az érzelmi védettség megélésére.
Az elemi eloszlást vizsgálva tűz dominanciát találunk (6 pont), melyet a levegő elem (4 pont) követ
- Ennek megfelelően adott egy kolerikus temperamentum, egy nagyon hatékony teremtő energia. Határozott erő, lendület és központi szerep jellemzi. A „levegős támogatás” pedig hozza a könnyed kapcsolatteremtés és mozgásban levés energiáját. E két elem együttese Coco-t olyan területre viszi, ahol a kreatív teremtés, a művészeti út mellett, meg kell élnie a belső világgal való szembesülést is. Az alap domináns energiáiból adódóan hajlamos a saját érzelmeit, belső világát elfojtani és háttérben tartani.
- A bolygók többsége labilis hátteret hordoz. Így a személyiség támogatást kap a környezethez való alkalmazkodáshoz, a sokoldalúság megéléséhez. Valamint hozza az átalakulásokhoz, átalakításokhoz való nyitottságot is.
- A házak közül a megpróbáltatás házak, illetve a követő jelleg van túlsúlyban. Gabrielle életútjával összecsengenek ezen energiák. Ezek az adottságok a sors nyomasztó terheinek elviselésére késztetik, illetve a kitartó, szívós munka által hozott eredmény jelölői lehetnek.
Az alapkontúr jellemzők megadták Coco személyiségének főbb sarokpontjait, melyeket az életút ismeretében hitelesnek is érezhetünk. Az egyes radix-elemek további elemzésével azonban továbbfejthetők karakterének vonásai és sorsának további elemei
A születési adatok Nyilas aszcendenst biztosítanak Gabrielle Chanelnek, Így szerepszemélyiségének vonásait, a külvilág felé való megnyilvánulásait hangsúlyosan ez az energia adja. Az aszcendens a jegy harmadik dekanátusába esik (29⁰41’), így a Nyilas energia még erőteljesebben juthat kifejeződésre. Ugyanakkor a Chanel életút ismeretében, a szívósság, a kitartás, a külsejének csontossága és vékonysága kapcsán már a következő jegy, a Bak szaturnuszi energiáit is kapcsolódni érzem. Külsejének bájossága, elegáns alkata, szemének mély barnasága azonban egyértelműen köthető a Nyilas jellemzőkhöz.
Az aszcendens jegyháttere hűen tükrözi Gabrielle magasabb szintű gondolkodását. Az életét végigkísérő erős belső hitét, sokoldalúságát, dinamizmusát, a „leg”-ekben gondolkodását, szabadságszeretetét és ösztönös, belső hajtóerőtől vezérelt célkitűzéseit. Nyilas energiát érezhetünk a lovakkal, a lovaglással való intenzív kötődésben, az elit közegekhez tartozásban is.
Az elit, társadalmilag meghatározó, elegáns társasági élet és kapcsolatrendszer – származása ellenére – viszonylag fiatal korától végigkísérte Coco életét. Ha megnézzük, hogy az aszcendens ura, a Jupiter a VII. házban található, akkor ezen a tényen még kevésbé lepődünk meg. Egy ilyen állás hozza a kapcsolatok színességét és sokaságát, a közszereplésre való lehetőséget. Az aszcendens jegyháttere miatt a kapcsolatrendszer „Nyilas”, elit és közismert jellegét. Aszcendensének adottságai megteremtették számára a központban levés, a szintézisben gondolkodás, a mások általi erőteljes hatás, ugyanakkor a másokra hatni tudás képességét is. Hitével, kitartásával, tökéletességre törekvésével, szabadságvágyával mind összecseng a nyilas aszcendens.
A sok tűz és levegő elem mellett, Gabrielle némi föld elemmel is rendelkezik. Ez segített a jupiteri optimizmus által ihletett ötleteket kivitelezni és a gyakorlatiassággal is összekapcsolni.
Nagyon erőteljesnek érzem az életútjában az aszcendensnek a VII. házzal való összefonódását. Személyes kibontakozása erőteljesen a kapcsolatrendszerén keresztül valósult meg. Valamint olyan sorsszerű társkapcsolatokat jelöl, melyek nagyon erőteljesen visszahatottak a személyiségére
Fontos volt, hogy társai céljaiban, terveiben támogassák, valamint, hogy szabadságigényét biztosítsák. A Jupiter (aszcendens ura) Rák jegyháttere pedig szintén támogató volt ahhoz, hogy a Nyilas hite erős átérzéseken alapulhasson és művészi beállítódást és tehetséget is hozzon.
„Igazi ereje az abszolút bizonyosságban rejlik, hogy igaza van. Ahelyett, hogy a saját területükön venné fel a harcot a konkurenseivel, megfordítja a helyzetet, és rámutat, hogy ők a divatjamúltak. […] Elfelejtik az alapvető igazságot: a nőknek tetszeniük kell a férfiaknak, akiknek a láttukon nem azt kell kiáltaniuk: milyen csinos a ruhája, hanem hogy: Maga milyen csinos!”8
Az aszcendens támogatást kap az Oroszlán Naptól is. 8-as házas pozíciójából adódóan, az Oroszlán energián túl, erőteljes Skorpiós jelleget is hordoz. A Nap jelöli a horoszkópban az egyéniséget, az önvalót, az egót, a tudatos énünket és önképünket.
Esetleges vezetői szerepünket, életünk tekintélyszemélyeit (apát, felettest etc.), női ábrában a férfit, a meghatározó férfi társakat is e bolygó képviseli. Oroszlán jegyháttérben a Nap ki tud teljesedni, hisz uralomban van. A jegyhez olyan hívószavakat tudunk társítani, mint a büszkeség és derű, domináns, meghatározó szerepkör, játékosság és kreativitás. Coco Chanel ismerői ezeket a jelzőket szinte kivétel nélkül használták a Madmoiselle jellemzéséhez. Az Oroszlán energia kedvező adottságot biztosít az alkotáshoz és a teremtéshez, valamint az ellentmondást nem tűrő hatékonysághoz. E domináns állást jelentős vizes energiával színezi át a 8-as házas pozíció, mely sötét háznak minősül. Az Oroszlán birodalomépítő tulajdonságai a Skorpiós jelleg kapcsán erős szellemi energiákkal ötvöződnek. Ez képessé tehet arra, hogy a szülött hidat építsen a földi és a szellemi teremtés között.
A Nap által szimbolizált tudatos énkép e házhelyzetben azonban sötét, megvilágítatlan területre kerül: jelezhet állandóan jelen lévő belső szorongásokat, félelmeket, elfojtott vágyakat, az én szükségszerű transzformáció igényét az életút során
„Mégis minden este, sötétedéskor szorongás fogja el Gabrielle-t; ilyenkor elviselhetetlen súllyal nehezedik rá magánya.” 9
A Nap apa- és férfijelölő szimbolikája kapcsán a 8-as házban elfoglalt hely hozza az apával való kapcsolat problémásságát. Illetve a titkos, nem felvállalt kapcsolatokat, elérhetetlen társ illúzióját is. Coco életében mindezek meg is nyilvánulnak. Jelen van érzelmi elfojtottsága, édesapja kis korában eltűnik az életéből, onnantól kezdve a kis Coco csak illúziókat gyárt vele kapcsolatban. Később aztán megjelennek életében az elérhetetlen szerelmek, a be nem teljesülő kapcsolatok is. Az így átélt krízisek hatására személyisége többszörös transzformáción megy keresztül.
A Nap azonban számos kedvező hatást is kap, melyet elsősorban hivatásában, társadalmi életében, életcéljainak elérésében tud megélni.
A bolygó 60⁰-os fényszöget, azaz szextilt alkot az MC-vel, mely jelzi, hogy életcélja harmóniában áll az adottságaival. Egy, a Marssal alkotott egzakt, bejövő szextil aktív és energikus életvitelhez biztosít jó feltételeket, bátorságot, jó irányító és kivitelező készséget. Erőteljes teremtésigényt ad, mely élete végéig biztosítja a hajtóerejét és a motivációját.
A Vénusszal való együttállás nyitottságot és az emberi kapcsolatok sokaságához kedvező kellemes személyiséget, intenzív kapcsolattartási készséget biztosít.
Van azonban két olyan diszharmonikus fényszög-kapcsolat, mely tovább fokozza a Nap 8-as házas pozíciójából is fakadó nehézségeket. Míg karrierjét és életútját nagymértékben támogatja a Nap energiája, a Neptunusszal és a Plútóval alkotott kvadrát érzelmi életét, én-tudatát komoly kihívások elé állítja
A Neptunusszal való diszharmónia meg is jelenik a Chanel lány személyiségében. Megzavarja a belső világot, érzékenységet ad, függő- és háromszöghelyzeteket biztosít, a családi háttérben. Az apa személyét illetően sok a tisztán nem látható körülmény, a bizonytalanság, a neptuni energia. Pszichológiai folyamatokat is ismerve, egyáltalán nem meglepő, hogy a későbbiekben a férfi kapcsolataiban is folyamatosan jelen van a ködösség, a csalódás lehetősége, az illúziók és az álmodozások világa.
„Mint sok nő Gabrielle is a hercegét várja. Gyerekkora óta rabja ennek az álomnak, a mesés ígéretek kísértette kislányok álmának. Aubazine-ban a testvéreivel, majd Adrienne-nel együtt várakoztak. Értelmes, sikeres nő, de képtelen lemondani az álmodozásról. […]
A maga köré szőtt legendában Boyjal játszatja el ezt a szerepet, de csal: az olyan férfi, aki másik nőt vesz feleségül, és több szeretőt is tart, nem a herceg a fehér lovon. Ám ábrándozás nélkül túlságosan szomorú lenne az élet.” 10
A Plútó-Nap kvadrát is óriási feszítő erőkben van jelen az életében. A problémás és meghatározó apakapcsolat, a gyerekkori traumák, az elsősorban férfi szereplőkhöz kötődő transzformáló élmények és krízisek számomra mind ehhez a fényszöghöz kapcsolható elemeket és eseményeket jelölik. Feloldásában talán a Nap energiájának megélése segíthet, melyet Coco a hivatásához és szakmai életútjához kötődően meg is tesz. Az érzelmi zártság és elszigeteltség azonban élete végéig elkíséri, sőt magányossága talán még fel is erősödik.
A mélyről feszítő érzelmek mellett azonban érzékenységét és sérülékenységét a Hold pozíciója is mutatja
E planéta jelöli a horoszkópban a tudattalan részünket és ösztönrendszerünket, a lélek és a psziché területét. Ezentúl a női, anyai mintánkat és szerepekhez való kapcsolódásunkat, illetve a fizikai testre vonatkozóan is adhat utalásokat. Coco Chanel művészi fogékonyságát egyértelműen magyarázza az érzékeny Halak jegyháttér, mely a 2-es házban, a Bika analógiával e tekintetben még tovább erősödik, és egyértelműen tehetséget jelez. Intuíciója mellett azonban sérülékenységet és sebezhetőséget is magával hoz ez az állás. Tudjuk, hogy Coco élete nagy részében, egészen haláláig rendszeres morfium-származék fogyasztó volt, az ilyen Hold állás hozhat függőségekre való hajlamot és érzelmi labilitást. A magas fokú érzékenységet fokozza még, hogy a Halakban álló Hold urai, a Jupiter és a Neptunusz is szintén érzékenységet, művészi hátteret hordozó pozícióban vannak: a Jupiter Rák háttérrel, a VII-es házban, Mérleg analógiás területen, a Neptunusz Bika háttérben, a IV-es házban, Rák analógiás helyzetben.
A „holdi” nehézségek feldolgozásához a művészi kibontakozás jelentett neki segítséget, érzelmi válságai elől mindig hivatásához menekült. A fényszögkapcsolatok sem könnyítenek sokat a Hold-pozíción, mely Coco életének ismeretében egyáltalán nem meglepő.
Egy Merkúr-Szaturnusz-Hold T-kvadráttal találkozunk, melynek elszenvedője egyértelműen a Hold, gyújtópontjában pedig a Szaturnusz áll. A Merkúrral való szembenállás az érzelmi intimitástól való félelmet hozza. Sokszor láttuk, hogy az értelem és az érzelem nem tudott harmóniába kerülni kapcsolataiban. A Szaturnusszal való 90⁰-os pozíció több olyan életesemény bekövetkeztét is jelöli, mely sorsszerű nehézségként jelent meg Gabrielle életében: a korai érzelmi veszteségek, az anya korai halálának tehertétele, az alap kötődési- és bizalomproblémák és az ezek által determinált függőségi helyzetek mind ide köthetők.
De e fényszög kapcsán gondolok Coco szorongásaira, érzelmi magányosságára és elszigeteltségére is
Ráadásul a Szaturnusz az 5. házból adja a kvadrátot a Holdnak, így a tanító érzelmi helyzetek túlnyomó részt szerelmi kapcsolatokhoz társítva jelennek meg.
Párhuzamot tudok vonni továbbá e szaturnuszi állás és aközött a félelem között, hogy szerethetőnek érezte-e magát. E gondolat szinte állandó vágyként volt jelen életében.
„Hinni szeretném, hogy azzal, hogy szerették, amit csinálok, engem is szerettek, engem az alkotásaimon keresztül.” 11
A T-kvadrát jellegzetességéhez mérten Coco életében folyamatosan megjelentek az érzelmi transzformációt és megoldási törekvést jelentő események és szereplők, de e fényszögkapcsolat sokszor hoz ismétlődő helyzeteket és lassú meghaladást. Gyakran kapcsolódik hozzá azonban komoly hivatás, mint ahogy látjuk ezt a Chanel élettörténetben is.
A tudatos és a tudattalan én adottságai után a születési képletben a Merkúr által képviselt gondolkodás, az intellektus és a kapcsolatteremtés területén is az életútját meghatározó jellemzők láthatók
A Merkúr Szűz jegyháttérben uralomban van, jó kézügyességet, elemző készséget, aprólékosságot és kritikai gondolkodásmódot hoz. Mindezen tulajdonságok megfelelő alapot jelentenek a divatvilághoz, a varráshoz és a ruhatervezéshez.
Aprólékos precizitását sokan kiemelték, varrásai szinte tökéletességet hordoztak már a kezdeti időkben és kritikai érzéke élete végéig nagyon magas elvárásokat támasztott mind önmagával, mind a környezetével szemben. Alkalmazottai sokszor nehezen viselték tökéletességre törekvését. A szűz jegyháttér kiváló stratégiai, tiszta, logikus gondolkodást és megközelítési módot is biztosított:
„Ha belekezdett valamilyen témába, következetesen végigvitte, nem tért el gondolatmenetétől. Sok nővel ellentétben ő nem csapongott, nem kanyarodott el minduntalan a témától, leragadva ezer mellékes dolognál, hogy végül sehova se lyukadjon ki. Gondolatának fonala egyenes volt. Ebben is paraszti makacssága fejeződött ki, mely egyik fő jellemvonása volt. Nagyon biztosan, határozottan ítélkezett, amely rendíthetetlen alapokon nyugodott, intelligenciáját akárha egy tömbből faragták volna. Talán sosem tévedett. Mindig pontosan működött az ösztöne.” 12
A Szűz energiából származó kritikussága azonban nemcsak a munka területén, hanem a környezetével való kommunikációban is megnyilvánult. Híresek voltak a kortársaira, de akár a barátaira is vonatkozó kritikus megjegyzései, melyeket ugyan sokszor cinikus humorral lágyított, de a 8-as házas Merkúr helyzet kapcsán némi skorpiós csipkelődés és szélsőségesség is érezhető bennük.
„Gabrielle mindig is ragyogóan ki tudja aknázni szellemi kapacitását, ügyesen forgatja a szavakat, játszik velük a lehető legpontosabban fejezve ki gondolatait.” 13
Szintén a skorpiós hatást jelzi, hogy intellektuális érdeklődése a szellemi és misztikus területek felé is nyitott volt, sőt asztrológiai vonatkozás is meg-megjelent életében
Nemcsak a bevezetőben már említett, sírját díszítő oroszlánfejekkel köszön vissza napjegye, hanem a Rue Cambon-i lakásának és egy-egy alkotásának is visszatérő díszítőelemei az oroszlánok.
Szerencseszáma is az Oroszlán napjegyhez társítható ötös, mely az első Chanel parfüm nevétől kezdve a bemutatói dátumaiban is kifejezésre jut. Kutyái a Nap és Hold nevet viselték, öt kiskutyájukkal közös néven Nagy Medvének nevezte őket, mivel ez a csillagkép éppen hét csillagból áll.
De a 8-as házas pozíció jelenhet meg a II. világháború alatti titkosszolgálati szervezetekkel való kapcsolatba kerülésben, vagy akár az idegrendszeri problémáiban és olykor szélsőséges működésében is.
Jegy- és házhelyzetén túl fényszögeltségét tekintve a Merkúr nincs könnyű pozícióban: harmonikus fő-fényszöge nincs, a Hold kapcsán bemutatott szembenállás mindenképp tanulnivalóként hozza az objektív vélemény-nyilvánítást, a Szaturnuszhoz kapcsolódó kvadrát pedig további nehéz állásnak minősül. Folyamatosan jelen lévő aggódást, önmagát gátló kommunikációt és bizalmatlanságot biztosít, nehezíti a pihenni és lazítani tudás képességét. Gabrielle szinte megszállottként tudott dolgozni, gyűlölte a vasárnapokat, melyek nem voltak munkanapok és gondolatait nehéz volt lecsendesíteni. Ösztönösen is érezte, hogy e hatáson az olyan spontán mozgásforma, mint a lovaglás tudott némileg oldani, de e szaturnuszi gátlás élete végéig elkísérte.
Az önmagát korlátozó merkúri hatás megjelenik még abban is, hogy az MC-hez egy egzakt fél-kvadráttal kapcsolódik a planéta, ami ugyan zavaró hatást tudott okozni az életútban, de a kibontakozásban és a cselekvésben már igazán nem akadályozta (kvadráton túli állapot).
Szintén nem a legkönnyebb pozícióban van a Vénusz, mint további személyjelölő, sőt női képlet kapcsán, kiemeltebb hatású bolygó
Az Oroszlán jegyháttér biztosítja a játékosságot, a művészi kreativitást, a vonzerőt és egyben jelöli a társadalmilag elismert sikeresség lehetőségét, az elit élet és a luxus iránti érdeklődést is. Ez az állás újabb jelölője az előkelő partnereknek, a kapcsolat befolyásoló szerepének a valakivé válásban. A bolygó oroszlán jegyhátteréből adódó Nap utáni idomulását tovább erősíti, hogy a Vénusz együtt áll a Nappal. Jól illeszkedik ez az alap karaktervonásokból is látszó extrovertáltsághoz: további intenzív kapcsolattartást és nyitottságot ad a személyiségnek.
A 8-as házas állás itt is behozza a személyiség skorpiós jellegét: a mély női energia, a vonzó személyiség Coco kissé szúrós, de ugyanakkor titokzatos tekintetében is megfigyelhető. Csábító megjelenése és izgalmas fellépése a férfiak figyelmét egyértelműen felkelti, és mindig tud hatást kiváltani a másik nemből.
Ez a 8-as házas energia azonban a kapcsolati kríziseket is magával vonzza: a női területeken elszenvedett megpróbáltatások, a szerelmi életének kiegyensúlyozatlansága és be nem teljesültsége, a fel nem vállalt és egyes esetekben háromszög-helyzetek mind végigkísérték életét. Ezt a hatást tovább erősíti még a Vénusznak a Neptunusszal alkotott kvadrátja, hisz ez is sorsszerűen hozhatja a tisztázatlan kapcsolatokat és a csalódások sorozatát. A Hold nem könnyű fényszögeltsége után e Vénusz-állás egyértelműen jelzi, hogy életútjában az érzelmi megélések színterén és a női területen transzformáló kríziseket jelölt ki számára a sors.
A képletben a Mars, mint az aktivitás, a cselekvés, a férfi energia mintája már támogatóbb hatásokat kap a Vénusznál
Az Ikrek területén elhelyezkedve intellektualitással színezi át a cselekvéseket és ennek megfelelően általában a megfogalmazott céljaihoz illeszkedő lépéseket tesz. Hűen tükrözi Coco jól ismert taktikai érzékét, éles észjárását és gyorsaságát. Az Ikrek háttér miatt a Merkúr után idomuló Mars a már bemutatott, szűz energiának megfelelő stratégiai, letisztult gondolkodás szolgálatában tudott állni. Mindez a 6-os házban vezetői ambíciót is ad az amúgy alkalmazotti karaktert hozó házhelyzetnek és további gyakorlatias, praktikus megközelítéssel segíti a marsikus energiák működését. A bolygó itteni állása is tovább erősíti azt a tulajdonságot, melyre más jelölőket is találtunk már a képletben, miszerint nagy az esély a túlhajszoltságra, a munkába menekülésre és a munkamániára.
A 6-os házas állásnál azonban figyelembe kell venni, hogy a bolygó pozíciója már a deszcendenssel való együttállásnak minősül, így erőteljes aktivitást jelöl a VII-es ház vonatkozásában, a párkapcsolatok területén is. Mindez Coco-nál megjelenik a szinte folyamatos aktivitásigényben, a szerelmeinél az Ikrek és az Oroszlán energia mellett felbukkan a marsikus karakter is. Párhuzamot találok azonban Boy autóbalesete és aközött, hogy egy deszcendensen álló Mars fokozhatja a partner balesethajlamát.
Az aszcendenssel való szembenállás jelölője lehet annak, hogy Coco kapcsolataiban sokszor makacs és ő igyekszik irányítani. A már bemutatott, Nappal alkotott harmonikus fényszöge pedig életviteléhez számos kedvező hatást hordozott
Fontosnak tartom megemlíteni az MC-vel alkotott trigont, mely jelöli a határozott célkövetését, a vezetői szerepkört, de megjelennek benne az életcélt támogató férfiak is. Diszharmonikus hatást kap azonban a Mars egy uránuszi kvadráttal, mely a 8-as házból tudattalan területről impulzív, meggondolatlan cselekvésekkel, szélsőséges reakciókkal zavarhatja meg az amúgy letisztult, következetes gondolkozását.
„Néha borzasztó a hangulata, ilyenkor szörnyű dühkitörései vannak, melyek egyáltalán nem állnak arányban a bűn vagy az állítólagos bűn súlyával. Talán ezért mondják róla, hogy ő az egyetlen auvergne-i vulkán, amelyik még nem aludt ki… Ami a kirohanásait illeti, hozzá kell tennünk, hogy másnapra már el is felejti haragját, és nyugodtan, jóindulatúan bánik az áldozataival, sőt időnként nagylelkűségi rohamai vannak. Mintha mi sem történt volna. Meg kell szokni… vagy talán beleélnünk magunkat a lelkivilágába, elképzelnünk ebben a megsebzett teremtésben dúló zűrzavart és fájdalmat. Nem gonosz ő, csak próbára tette a sors.” 14
A személyjelölő bolygók elemzése után áttérek a sors- és a transzcendens bolygók állásának vizsgálatára és összefoglalom, hogy milyen adottságokat és lehetőségeket biztosított a sors ezek által is a Chanel életút beteljesítéséhez.
A Jupiter alapvetően a lehetőségek, az elismerések, a kiteljesedések jelölője egy horoszkópban, de Coco képletében személyjelölő szerepet is kap, hisz esetében az aszcendens ura
A VII-es házban elhelyezkedve a kibontakozás lehetőségét a kapcsolatrendszeren keresztül hozza és ennek megnyilvánulása Coco életében intenzív társasági kötődéseiben, kapcsolatainak sokszínűségében és széles körében egyértelműen tetten érhető.
A baráti, társasági kapcsolatain túl felismerhetők a mindenkori partnerkapcsolat jupiteri tulajdonságai is: jómódú, külföldi, elit körhöz tartozás. Coco életéből mindegyikre tudunk példát említeni, sőt kizárólag e jellemzőknek megfelelő partnerkapcsolatai voltak. Ha kezdeti éveit nézzük, akkor mind Balsan-nal, mind Boyjal való kapcsolatára igaz, hogy a társ segítségével tudott elindulni a karrierje és ezáltal a társadalmi ismertsége is, de későbbi kapcsolatai is nagymértékben hatottak a Chanel karrierre.
A Jupiter Rák jegyháttere mély érzéseket, a hitéhez kötődő érzelmi kapcsolódást, valamint művészi affinitást is hoz. Ez azonban nem tud olyan egyértelműen kibontakozni, hisz a Rák energia közbezárt jegyként van jelen a képletben. Az egyéb jellemzőkből is látszó érzelmi zártságból adódóan nem meglepő, hogy a holdi jegyhez való kapcsolódás nem megy könnyen a Chanel lánynak.
Egy speciális fényszög-alakzatot lehet azonban felfedezni a Jupiterhez kapcsolódóan: az Uránusszal és a Neptunusszal egy kis trigont alkot, mely harmonikus kapcsolódás lévén támogató energiákat hordoz. Nagyon kreatív és tudatos cselekvést biztosíthat, és pontos célokat adhat. A 8-as házból érkező Uránusz komoly inspirációkkal és reform újításokkal, az 5-ös ház csúcsának közeléből érkező neptunuszi kapcsolat pedig kreatív művészi hatásokkal bővíti a kedvező lehetőségek körét.
A jupiteri állás egyértelműen jelöli, hogy Gabrielle hangsúlyosan a külvilágtól várja az elismerést és nagyon fontos számára az onnan érkező visszajelzés.
A lehetőségek és kiteljesedések után a korlátozások és kényszerítő erők, a karmikus sorshatások bolygója a másik vizsgálandó sorsplanéta: a Szaturnusz
Többek között a Szaturnusz mutat rá a képletben azokra az életterületekre, ahol tiltásokkal, keretekkel, felelősségvállalással, vagy akár lemondásokkal kell, hogy találkozzon Gabrielle. Az Ikrek jegyhátterű Szaturnusz alapvetően a mentális világ, a kommunikáció és a kifejezés transzformációját jelöli ki és jellemzően olyan hivatást hoz magával, ahol felelősségteljes hatás, kommunikáció bontakozhat ki. Coco tevékenysége ennek megfelelően jelentősen befolyásolta a kor gondolkodását és tevékenysége, alkotásai komoly gondolkodásbeli transzformációt eredményeztek. A karmajelölő bolygó azonban az 5-ös házban állva hozza a korlátozásokat is: ennek megfelelően a szerelem, a szexualitás, a gyerek témák területét szűkíti be, illetve e területeken készteti Coco-t lemondásokra.
A szerelmi sikertelenségek és az áldozatok mellett az 5-ös házban lévő szaturnuszi jelenléthez kapcsolom én még azonban Coco életében a felelősségérzettel és akár lemondás árán művelt teremtést, az így létrehozott rendszert és a magas szintű alkotást, mely számára azonban nem egyértelműen örömteli és könnyed, élvezetes cselekvés volt.
„Nem örömében teremt az ember – mondogatta – , hanem haragjában, ez alól talán csak a tyúkok kivételek, mikor tojást tojnak, de nem, még ők sem…” 15
Az 5-ös ház mellett a Szaturnusz már a 6-os házra is kifejti hatását, hisz közel áll a házcsúcshoz. Ennek megfelelően olyan jellemzőkhöz tudom kötni Coco életében ezt a hatást, mint a kötelesség, az alázat és a szinte határtalan teherbíró képesség. Annak ismeretében, hogy a 6-os házhoz is kapcsolódik ily módon szaturnuszi hatás nem meglepő, hogy Coco önmagától és a környezetétől is ellentmondást nem tűrően szinte már elviselhetetlen maximumot várt el.
Életútját egyrészt végigkísérték a Szaturnusz korlátozásai, érzelmileg nagyon fájdalmas területen hozott tanításokat és kríziseket. A rendszerépítéshez, a felelősségvállaláshoz, az önálló lábra álláshoz viszont komoly kitartást, erőtartalékot és szívósságot biztosított számára.
Szintén nagy erőket tudnak megmozgatni a transzcendens planéták, melyek harmonikus kapcsolódások esetén komoly támogatást, egyéb esetben pedig jellemzően zavarokat okoznak az életútban
Az Uránusz helyzetéről a radixban
Az általa elfoglalt helyen meg kell élni a felrázó, megújító, megszabadító élményeket és lázadásra, akár különcség, másság és újítás felvállalására késztet. A jegyháttér alapvetően generációs hatásokat hordoz, hisz lassan mozgó planétáról van szó, de Coco korának jellemzőihez igazodva a Szűz háttérben az Uránusz az elemzések, az analízisek kitágulására készteti a közgondolkodást, egyéni szinten tovább erősítheti Coco amúgy is magas kritikai érzékét.
A Marssal való kapcsolódása révén az Uránusznak van további személyjelölő hatása. Mivel a korábban bemutatott módon diszharmonikus kapcsolatról van szó, így inkább zavart okoz, sem mint támogat. A bolygó házpozíciója viszont tovább erősíti a 8-as házas tartalmakat a képletben ezáltal hangsúlyozva a radixban már annyi jelölő által hozott transzformáció szükségességét és lehetőségét.
Gabrielle tudattalanból érkező inspirációit, a függetlenséghez, a reformációhoz, a nőket felszabadító irányzatához kötődő gondolatait és sikereit mind tudom kötni az uránuszi tartalomhoz. A bolygó támogatta a transzcendens gondolatok iránti érdeklődését és a neptunuszi kedvező kapcsolata tovább segítette a transzformáció művészi lehetőségét is. A másik oldalon viszont erősítette az önpusztító függőségeket (lásd morfium), valamint a sérülékeny idegrendszerének, a hirtelen indulatos reakcióinak hátterében is megtalálhatjuk a hatását:
„Gabrielle-nek sincs könnyű természete: ő is szeret dühöngeni és ilyenkor nagyon bántó és gunyoros tud lenni. Csodálatos tévedhetetlenséggel érez rá, mivel okozhat fájdalmat.” 16
Hasonlóan kettős a Neptunusz jelentősége is a képletben
A Bika jegyháttér generációs hatásában hozza, hogy fel kell oldani a már idejét múlt értékrendszert, mely kedvezően támogatja a Gabrielle karrierjét jellemző irányvonalat és a művészeti oldalt. Egyéb hatásaiban viszont ez az állás is erősíti az élvezeti szerektől való függőség esélyét és a plátói vonzódásokat. A bolygó házhelyzete további egyértelmű hatásokat mutat: a IV-es házban állva jelöli a származási család bizonytalanságát és ezáltal a Gabrielle-t elkísérő gyökértelenség érzését. A család jellemzőit jól mutatja még az IC urának, a Marsnak a pozíciója is: az Ikrek jegy párhuzamba állítható az apa vándorkereskedő életformájával és a család folyamatos költözésével is.
A IV-es ház végén, az 5-ös házcsúcshoz közel állva a Neptunusz már intenzíven befolyásolja az 5-ös házhoz köthető tartalmakat is: ezáltal növeli a be nem teljesülő szerelmek, a csalódások és a háromszög-helyzetek, a függőségek esélyét, viszont erősíti a művészi kifejeződés-formákat. Mindezek ismételten olyan állások, melyek más elemekben megjelentek már a képletben, de halmozottan megerősítést kapnak több irányból is.
A transzcendens bolygók bemutatásának sorát a Plútó energiájával zárom
Óriási energiát képviselő bolygóról van szó, mely mélyreható, gyökeresen megváltoztató hatásokat hordoz magában. Jegyháttere a többi transzcendens bolygóhoz hasonlóan szintén generációkra jellemzően értelmezhető elsősorban. Jelen esetben az Ikrek hátteret az új gondolkodás és a tömegekre hatni tudás energiájában tudom Coco életével párhuzamba állítani. Házhelyzetéből adódóan az 5-ös házas területekre van hatással. Nem gyerek-barát állás és sok esetben terméketlenséget is hoz magával. Gabrielle-nek a korai moulins-i években volt egy nem megfelelő körülmények között elvégzett abortusza, majd Boyjal való kapcsolatához kötődően átélte egy vetélés élményét is. Később ismét barátkozik a gyermekvállalás gondolatával, de sikertelenül. Valószínűleg a nem szakszerűen elvégzett abortusz következtében olyan szövődmények maradtak hátra, melyek lehetetlenné tették a későbbi gyermekvállalást is.
„Gabrielle orvosokhoz, bábákhoz fordul, és egyikük tanácsára még kellemetlen fizikai gyakorlatokat is hajlandó végezni. Semmi sem használ. Végül megérti, hogy lehetetlen legyőzni a természetet, és bele kell törődnie, hogy végleg meddő marad.” 17
A Plútó azonban újjászülető, főnix-energiát is hordoz magában, erős vonzerőt biztosít és az 5-ös házban állva támogatja a nagy birodalmak, vállalkozások felépítését, mely egy Chanel életmű kapcsán nem is szorul különösebb magyarázatra. Gabrielle esetében a plútói energia a személyiségben is felfedezhető, hisz a bolygó analógiájához kapcsolható 8-as ház hangsúlyos a képletben, számos személyjelölő bolygó ott helyezkedik el.
Fényszögeltségét tekintve…
A már bemutatott planétákhoz való kapcsolódáson túl megemlíteném még az aszcendensre és az MC-re vetett kvinkunksz-ot. Nem fő-fényszög ugyan, de egy újabb erősítő hatás lehet Gabrielle állandóan jelen lévő szorongásaihoz. A fényszög azonban hordozza magában a fejlődési lehetőséget, így a Plútó megújuló energiáját kihasználva esélyt kínál a meghaladásra.
Gabrielle képletében a házhelyzetek összekapcsolódásában is megjelenik a fent említett 8-as házas dominancia, hisz annak köszönhetően, hogy számos ház ura a 8. házban található, ezen életterületeket a ház sötét jellege miatt nehézséggel terheli meg. Az 5. ház vonatkozásában itt is megjelenik a szerelem nehezítettsége, a krízisek és a belülről feszítő, nem kiélt vágyélet témaköre; de a VII. ház ilyen összekapcsolódása is a társkapcsolatokban felbukkanó megpróbáltató energiákat, a titkos, nem felvállalt kapcsolatokat jelenthetik. Különösen kiemelt, hogy a 8. ház önmagába kapcsolódik, tehát ura szintén a 8. házban van: elkerülhetetlenné teszi Coco mély érzelmi átalakulását és jelöli a szorongásokat, megpróbáltatásokat.
A 9. és a X. ház szintén e skorpiós jelleggel kapcsolódik össze, így nem csoda, hogy egyrészt a szellemi energiákkal, krízisekkel kapcsolatba kerül, másrészt összeköti életében az önismeret és a karrier témaköreit. A X. ház kapcsolatát azonban társítani tudom még az apa korai eltűnéséhez, illetve Boy Capel halálához is, hisz mint 8-as házas esemény erőteljesen meghatározza aztán Gabrielle szakmai életívét.
Az aszcendens elemzésekor szó esett már az I. és a VII. ház összekapcsolódásáról
Alapvonásként biztosítja a kapcsolatok személyiségformáló jellegét, illetve a nyilvánosság elé állás feladatát. Az alapszemélyiség területén kívül az intellektust, a kommunikációt és a gondolkodását képviselő terület (3. ház) is a társkapcsolatok házával kapcsolódik, így hűen visszatükrözi, hogy Gabrielle-nek igénye van gondolatait a nyilvánosság előtt kifejezni, illetve partnerkapcsolataiban is fontos az intellektuális kötődés. Ezen kívül a 12. ház ura áll még a VII. házban, mely csak tovább erősíti a már oly sok jelölőben megnyilvánuló párkapcsolati nehézségek, csalódások témakörét, de jelöli a Coco életében végig jelen lévő társas magány érzését is. A további házkapcsolódásokban felfedezhetők még olyan elemek, melyekből látszik, hogy a családi származáshoz fájdalmak és veszteségek kapcsolódnak, és sorsszerűen hozza a gyökértelenség problémakörét.
Képességei kibontásában sorskapcsolódások lévén nagyon fontos szerepet játszottak párkapcsolatai és az is meghatározó életfeladatnak tűnik, hogy a nyilvánosság előtt kibontott tehetsége mások szolgálatában álljon. Jelölést találok arra is, hogy baráti kapcsolatai hangsúlyosan a munkájához kötődően, művészetekhez kapcsolódóan aktívak és élete vége felé is konkrét céljai és vágyai vannak.
Coco képletének összhatása kapcsán mindenképp szükségesnek láttam a Lilithnek, mint fekete Holdnak, vakfoltnak a vizsgálatát is
Egyértelműen látható és érezhető, hogy életének nagy kihívása az érzelmi transzformáció, a női megélések, kapcsolati krízisek átminősítése – mindazon témakörök ezek, melyeket a Lilith egy ábrában képvisel. Számtalanszor élt át olyan helyzeteket, veszteségélményeket női szerepéhez kötődően, melyek társíthatók a Lilith energiájához. A számítások szerint a Lilith a Mérleg jegy 28⁰24’-én helyezkedik el, mely ugyan még a 9-es házba esik Gabrielle képletében, de szoros együttállást jelent az MC-vel.
Ezáltal látható, hogy kiemelt szerepben helyezkedik el és az általa képviselt energia különös hangsúllyal jelenik meg az életútban. A Mérleg jegyháttér a Lilith esetében halmozottan a párkapcsolati helyzeteket tölti meg krízises, transzformáló tartalommal. Párkapcsolatok sokaságát hozhatja, melyekben egyszerre van jelen a kötődésigény és a közelségtől való félelem. Gabrielle szerelmi élete minden, a fenti jellemzőket hordozó helyzetet magában foglalt.
Mindemellett erős tetszésvágya volt és a képlet többi jelölőjével összecsengésben a Lilith fontos tanulnivalóként jelölte ki számára az intimitás, a vágyak megélésének és az érzelmek felvállalásának, a harmónia megteremtésének leckéjét. A X-es házcsúcson állva a Lilith mindig fókuszba helyezi valamely tekintélyszemély, jelen esetben például az apa problematikáját. Itt is megjelenik az a gyerekkori megrázó élmény, ami egész érzelmi életének meghatározó alapját jelentette. Ez az állás erősíti azt is, hogy Gabrielle-nek több esetben is meg kellett élnie, hogy partnere nem akarta hivatalosan felvállalni.
Ugyanakkor jelen van az a képesség is, hogy a tömegek befolyásolásához nagyon kedvező adottságokat biztosít a Lilith pozíció, valamint az uralkodó értékrendszer megkérdőjelezése és az erős társadalmi elismertségre törő hajtóerő is köthető ehhez az energiához. A 9-es ház tartalmát is hordozva, párhuzamot találok Coco életével a gyökértelenség, a kiemelt szabadságkeresés, a külföldi és új kulturális elemekkel való kapcsolatkeresés témájában is. Sőt, a II. világháborút követő időszakban megjelent életében az „emigrációba” vonulás, mely szintén egy ilyen állású Lilith-hez köthető tartalom.
A művészetben való megélés és a saját életút megtalálása mind segíteni voltak hivatottak Coco-t a bemutatott érzelmi kihívások feloldásában és a transzformációk elvégzésében.
Záró gondolatok
- Számomra nem kérdés, amit a Bevezető fejezetben megfogalmaztam, miszerint Gabrielle Coco Chanel adottságai, a sors által kijelölt lehetőségei és feladatai egy meghatározó és nagy ívű életút lehetőségét adták. Egy olyan személyiségfejlődési szükség tükröződik vissza képletében, mely oda-vissza kölcsönhatásban egy magasabb rendű, közösségi korszellemet formáló hatást is kellett, hogy kiváltson.
- Radix képletének esszenciája magában hordozza a transzformáció szükségességét, az életutat végigkísérő radikális váltásokat és a materiális helyett, a lelki biztonság megteremtésének szükségességére is felhívja a figyelmet. A felszálló- és leszálló holdcsomópont által adott sorstengelye a szélesebb társadalmi közegben megélt családfogalmat, az egyéni család nélküli önmegvalósítást és a saját életútteremtés igényét is tartalmazza.
- Az elemző fejezetben bemutatott asztrológiai adottságok hűen leképezik azt, amilyen személyiséget Coco életútja tükröz, illetve fordítva: kijelölik azokat a sorskereteket, melyek között a lélek részesülhet azokban a megtapasztalásokban, melyre egyéni fejlődéséhez és a közösségi célokhoz való hozzájárulásban szüksége van.
Gabrielle számos olyan tulajdonsággal bírt, melyek által predesztinált volt egy sikeres és az utókor számára is fennmaradó alkotás létrehozásához
- A divat területével tökéletes harmóniában áll a Mérleg jegyhátterű karrierpontja. Kritikai érzéke, precizitása, letisztultsága és kitartása adódott a Szűz energiájából, az Oroszlán háttere biztosította a kreativitás, a játékosság és az elegancia ötvözetét; hozta a vezetői erényeit, mely az ő esetében még további plútós birodalomépítő adottságokkal is kiegészült.
- Aszcendense energiája erős hittel, szabadságigénnyel és ideák igényével ruházta fel, levegőeleme a könnyedebb kapcsolódásokat biztosította, vízhátterű érintettsége, skorpiós hangsúlya pedig az erős intuíció, az érzékenység és a művészi ihletettség hátteréül szolgált.
- Önmaga is érezte társadalmi feladatát, letisztult gondolkodásával és vonalvezetésével a szabadságot a nők számára az öltözködésen keresztüli felszabadításban jelenítette meg.
„A sors eszköze voltam a szükséges nagytakarításhoz – mondja később. Munkaeszköze sokkal inkább a vágásra, eltávolításra használt olló, mintsem a gyűlöletes sallangokat, ahogy ő mondja, cafrangokat hozzáadó varrótű. Frappáns kijelentésben számol le velük: Vannak cafrangok egy repülőgép vonalvezetésében? – teszi fel a kérdést. – Nos nincsenek! Én repülőgépekre gondolva alkottam meg a kollekcióimat.”22
- A letisztultság és az egyszerűen elegáns irányvonallal történő felszabadítás közben azonban saját magát is fel kellett szabadítania.
- Számtalan elfojtás, családi teher, érzelmi feszültség, ismeretlen és titkolt tartalom rejlett a személyiségében. Ennek megfelelően sorsszerűen sorozatosan meg is jelentek életében az érzelmi krízisek, a vénuszi területekhez kötődő tanító, már-már sokkszerűnek tűnő, fájdalommal járó helyzetek.
- Kínálva ezzel a lehetőséget az átdolgozásra és a szembesülésre, valamint a megélt energiák alkotásba és teremtésbe történő transzformálására.
- Vitathatatlan, hogy amit Gabrielle Chanel a divatvilágnak, a korszellemnek és az utókornak adott életművével, annak társadalomformáló hatása volt és van.
Felvetődik azonban a kérdés: mindazon érzelmi megpróbáltatás következtében, amit átélt, mennyire tudott közelebb kerülni saját belső világához és mennyire tudta ezáltal átdolgozni érzelmi zártságát, elfojtásait, női szerepét és magányát
- A megélt krízisek hatására mennyire inkább a védelmező falak felhúzása adta a túlélési stratégiát? Alkotásain, stílus- és birodalomteremtésén túl életútja e szempontból is tanulsággal szolgálhat.
„A magány rontotta el a jellememet; kemény és kevély lett a szívem, a testem pedig zord és szívós.” 23
- A Mérleg jegyű MC a divatvilághoz, a szépséghez és a stílushoz való kötődésen túl az életútban kijelölheti a harmonikus párkapcsolat, a kiegyensúlyozott érzelemvilág megteremtésének célját és ezáltal a belső feszítő erőitől való megszabadulást és a számára oly fontos szabadság megélését is.
- Szabadságát azonban élete végéig a munka segítségével akarta elnyerni.
„Egyet soha ne felejtsen el, Raymond: ha egy nap elér a bánat legmélyére, ha már nincs semmije és senkije, egy barátja mindig lesz, akinek az ajtaján bekopogtathat: a munka!” 24